Kilimanjaro beklimming: 5 tips ter Kili-voorbereiding


Publicatiedatum: 1 december 2016
Auteur: Kees Quist

5 tips om je voor te bereiden om je Kilimanjaro-beklimming

Tip 1: Trainen voor je beklimming van de Kilimanjaro

Trainen, trainen, trainen en nog eens trainen. Het beklimmen van de Kilimanjaro is in feite dan "maar" een pittige wandeling, maar dat betekent niet dat je zonder training er aan kunt beginnen. Iedereen met een redelijke conditie kan de top halen. Maar als je ook wilt genieten van je beklimming, dan is het verstandig om je lichaam er goed op voor te bereiden. Helaas hebben we in Nederland en Vlaanderen geen echte bergen waar je op kunt oefenen. Om toch genoeg spierkracht in je benen en kuiten op te bouwen is het belangrijk dat je ruim van te voren een paar dagen in de week naar het fitness-centrum gaat om te oefenen op een loopband.

Tip 2: Je mentaal voorbereiden op de Kili-beklimming

Je bereidt je niet alleen lichamelijk voor (zie tip # 1), maar ook mentaal. Laat het ruim van te voren tussen je oren inweken dat je zult gaan afzien, dat je soms wat pijn zult gaan hebben en dat het (kampeer)leven op de Kilimanjaro niet altijd even comfortabel is: vuil, geen douches, geen toiletten, ongedierte, slecht weer, enzovoorts. Stel je hier op in zodat je verblijf op de Kilimanjaro geen teleurstelling wordt.

Tip 3: Kies de beste route naar de top van de Kilimanjaro

Er zijn 7 officiele routes naar de top van de berg. Veel mensen proberen te snel naar de top te gaan en gunnen zich te weinig tijd om te acclimatiseren aan het lage zuurstofgehalte. Laat je, als niet-ervaren klimmer, nooit verleiden tot het doen van een kortere trek, omdat die goedkoper is. Je Kili-trek zal dan uitlopen op een teleurstelling. Lees je in over de verschillende routes die je kunt beklimmen; zie bijvoorbeeld deze eerdere blogpost "Kilimanjaro beklimmen: welke route naar de top?"  De Marangu-route en de Machame-route zijn de populairste routes, daar kiezen de meeste klimmers voor.

Tip 4: Drink voldoende!

Veel klimmers vergeten voldoende te drinken tijdens het klimmen op de Kilimanjaro. Wij Nederlanders en Vlamingen leven op zeewaterniveau en moeten ongeveer 1 liter vocht per dag tot ons nemen. Op grotere hoogtes, gecombineerd met het leveren van een inspanning, verbruikt je lichaam veel meer vocht dan gebruikelijk. Drink elke dag minimaal maar liefst 5 liter water tijdens het klimmen. Spreid je drinkmomenten zoveel mogelijk uit over de dag, zorg dat je je waterfles altijd bij de hand hebt en drink er vrijwel voordurend kleine beetjes uit. Je zult, als je te weinig drinkt, merken dat je slecht met het zuurstofgebrek om kunt gaan en dat je snel hoofdpijn krijgt. 

Tip 5: Het is geen race!

Je bent ongetwijfeld competitief en ambitieus ingesteld, anders bereik je de top niet. Maar onthoud wel dat het beklimmen van de Kilimanjaro een marathon is, geen sprint. En al helemaal geen race. "Slow and steady" is de beste tip die we je kunnen geven, Laat je lichaam langzaam wennen aan de ijle lucht; dat is de sleutel tot succes. Wandel langzaam, op een tempo dat je toelaat om makkelijk een gesprek te voeren zonder dat je adem tekort komt. Tijdens het laatste en zwaarste stuk naar de peak van de berg wandel je extra langzaam en neem je een heel kort rustmomentje tussen elke stap. En onthoud: adem in via je neus en adem uit door je mond. Zo haal je de meeste zuurstof uit de lucht. 

Vragen over het beklimmen van de Kilimanjaro?

Ben je op zoek naar een georganiseerde tour om de Kilimanjaro te beklimmen of vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem even contact met ons op, we helpen je graag je doel te bereiken!

Terug